Unikátní historické depo v Telči bylo otevřeno

V Telči za necelých 100 dní vyrostlo unikátní depo pro umístění historických vozidel.

Depo bylo slavnostně otevřeno v sobotu 24. srpna 2013. Rozpočet na jeho výstavbu se zastavil před pěti miliony korun, z nichž 85 % uhradí Evropská unie, 5 % tvoří příspěvek ze státního rozpočtu ČR a zbývajících 10 % připadá na vlastní spolufinancování příjemce dotace. Depo bude na jediné koleji ukrývat až čtyři historické vagony či lokomotivy a zároveň bude sloužit společně s vedlejším starým betonovým depem jako železniční muzeum. Architektem depa je Ing. arch. Jiří Ondráček, který se inspiroval dřevostavbami při svém pobytu v Austrálii.

Nové depo je zhotovené celé ze dřeva a zvenčí má připomínat historický vagon. Společně s novým objektem depa byla otevřena rovněž první část výstavy, která bude připravená na jednotlivých panelech v novém depu. Na panelech v novém i starém depu turisté najdou nejrůznější informace o historii železnice od jejích počátků až do 60. let. K tomu se návštěvníci dozvědí i o historii trati Slavonice-Kostelec.

V sousedním betonovém depu bude připravená expozice s předměty, které souvisí s historií železnice. Ve starém depu budou pro návštěvníky i toalety. Celý areál bude přístupný směrem od silnice vedoucí na telčskou rozhlednu.

Kromě jiného bude expozice obsahovat rovněž kresby parních vlaků získaných od vdovy autora, který je kreslil pro časopis ABC. Areál bude vybaven lavičkami a výstavními panely, které budou i venku. V areálu depa v Telči bude stálá obsluha. O víkendu bude otevřeno po celý den. Přes týden by pak muzeum v depu mělo být přístupné po předchozí domluvě.

Od roku 2012 probíhají v rámci projektu pravidelné historické jízdy parních vlaků pod hlavičkou Léta s párou. Výstavba historického depa je jednou z největších investic projektu DY-THA rail, jehož rozpočet je téměř 1 milion €uro. Realizace projektu končí 31. srpna 2014.

 

autor fotek: Ing. arch. Jiří Ondráček

.

zpět na: Vývěska



červenec 2017
červenec 2017
Po Út St Čt So Ne
26 27 28 29 30 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31 1 2 3 4 5 6